Nieuwsbrief Progressiegericht Werken 442

  • The Developing Genome – de opmars van de epigenetica
  • Maximaliseren van feedback aan docenten over de progressie van de studenten
  • Leerling-evaluaties hangen niet samen met docent-effectiviteit
  • Recensie Hersenvitaminen
  • Onderzoek: directe beloningen die intrinsieke motivatie versterken
  • Vijf dimensies van expertdocenten
  • Balans tussen oppervlakteleren en diepgaand leren

The Developing Genome – de opmars van de epigenetica

~ Coert Visser

Een nieuw boek, The Developing Genome, beschrijft de fascinerende ontwikkelingen in het vakgebied van de epigenetica. Deze ontwikkelingen maken het nodig dat we onze kijk op de invloed van genen herzien.

Lees verder »


Maximaliseren van feedback aan docenten over de progressie van de studenten

~ Gwenda Schlundt Bodien

In deze post stond een overzicht van wat excellente docenten doen, zodat de positieve impact op het leren van studenten groot is. Hier is een verdere toelichting op het eerste punt: docenten die met elkaar samenwerken. In deze post staat een toelichting op wat Hattie bedoelt met progressie van de student. Hier een toelichting op Hattie’s boodschap over fouten en vergissingen. En in deze post een toelichting op het maximaliseren van feedback voor docenten zelf.

Lees verder »


Leerling-evaluaties hangen niet samen met docent-effectiviteit

~ Coert Visser

Het komt nogal eens voor dat organisaties proberen de effectiviteit van een training of scholing te beoordelen via een evaluatieformulier. Op dat formulier staan enkele vragen die deelnemers moeten invullen over de trainer(s) en over de training zelf. Ze kunnen op het formulier aangeven hoe interessant en goed ze de training en de trainer(s) vonden. Ook in het onderwijs wordt meer dan vroeger aandacht gegeven aan beoordelingen van docenten door leerlingen. Ook daar is de aanname dat deze beoordelingen een goede indicatie geven van hoe goed de lessen van de betreffende docent waren. In de Verenigde Staten worden in een aantal gevallen beoordelingen van universiteitsdocenten ook online gepubliceerd.

Lees verder »


Recensie Hersenvitaminen

~ Gwenda Schlundt Bodien

Op de managementboeksite is een recensie verschenen van Hersenvitaminen, meer succes met de groeimindset mix. De recensie is van Dick Bos en begint zo:

Lees verder »


Onderzoek: directe beloningen die intrinsieke motivatie versterken

~ Coert Visser

In een nieuw concept artikel van Woolley & Fishbach (2016) wordt de relatie tussen intrinsieke motivatie en beloningen onderzocht. In het bijzonder verkennen de auteurs hun hypothese dat directe opbrengsten en beloningen intrinsieke motivatie kunnen versterken. Het artikel beschrijft vier studies die deze hypothese ondersteunen.

Lees verder »


Vijf dimensies van expertdocenten

~ Gwenda Schlundt Bodien

Hoewel er vaak een onderscheid wordt gemaakt tussen ervaren docenten en beginnende docenten, is er geen bewijs dat meer ervaring leidt tot beter lesgeven. In plaats van de termen ervaren of beginnend te hanteren, is het bruikbaarder om te praten over experts in lesgeven. Excellente docenten, of expertdocenten zijn te beschrijven op deze vijf dimensies (Hattie, 2012):

Lees verder »


Balans tussen oppervlakteleren en diepgaand leren

~ Gwenda Schlundt Bodien

In deze post stond een overzicht van wat excellente docenten doen, zodat de positieve impact op het leren van studenten groot is. Hier is een verdere toelichting op het eerste punt: docenten die met elkaar samenwerken. In deze post staat een toelichting op wat Hattie bedoelt met progressie van de student. Hier een toelichting op Hattie’s boodschap over fouten en vergissingen. En in deze post een toelichting op het maximaliseren van feedback voor docenten zelf. In deze post een toelichting op de balans tussen oppervlakteleren en diepgaand leren.

Lees verder »


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen