Nieuwsbrief Progressiegericht Werken 454

  • Hoe ik mijn angst voor het spreken voor groepen overwon
  • Mijn groeimindsetexperiment van 2016
  • De sociale besmettelijkheid van mindsets
  • Top 5 boeken 2016
  • Kinderen opvoeden tot autonome individuen
  • Zo wordt de progressiegerichte aanpak gebruikt!

Hoe ik mijn angst voor het spreken voor groepen overwon

~ Coert Visser

Tijdens de Training progressiegericht werken met groepen vroegen wij cursisten gisteren een oefening te doen die we “Wat heb je geleerd?” noemen. Het is vaak interessant om te horen hoe het mensen gelukt is om beter te worden in die dingen. Gisteren noemden ze dingen als: ik ben het toch blijven proberen, ik heb me gericht op kleine stapjes en ik heb hulp gekregen. Terwijl ik luisterde naar de nabespreking van deze oefening, die werd geleid door Gwenda Schlundt Bodien, dacht ik kort terug aan een onderwerp waarin ik zelf beter ben geworden terwijl ik twijfelde of ik er ooit beter in zou kunnen worden. Dat onderwerp is spreken voor groepen.

Lees verder »


Mijn groeimindsetexperiment van 2016

~ Gwenda Schlundt Bodien

Hoewel je de progressiegerichte aanpak kunt zien als een setje technieken, is het net zo legitiem om haar te zien als levensfilosofie. Voor mij is ze het allebei. Een voorbeeld is dit groeimindsetexperiment dat ik het afgelopen jaar heb ondernomen. Terugkijkend begon het experiment eigenlijk al in september 2015. Mijn jongste was net het huis uit en ik had zin in het oppakken van een nieuwe hobby. Het jaar ervoor was ik begonnen met pianolessen en nu besloot ik om zangles te nemen.

Lees verder »


De sociale besmettelijkheid van mindsets

~ Coert Visser

Het is al lang bekend dat wij allemaal continu bloot staan aan allerlei prikkels vanuit onze omgeving die invloed hebben op hoe we ons voelen en hoe we denken over onszelf en over de wereld. Een voorbeeld hiervan betreft mindset. Sommige gebeurtenissen, opmerkingen en verwachtingen die op ons afkomen roepen iets meer een statische mindset in ons op, andere roepen meer een groeimindset in ons op. Het schoolvoorbeeld hiervan is het verschillende effect van verschillende soorten complimenten. Een nieuw onderzoek legt een andere factor bloot die een invloed heeft op onze mindset.

Lees verder »


Top 5 boeken 2016

~ Gwenda Schlundt Bodien

Dit jaar heb ik weer heel veel goede boeken bestudeerd en ik stelde me zelf de vraag wat mijn top vijf is. Best moeilijk om te kiezen, maar uiteindelijk is dit de top vijf geworden omdat deze boeken mijn denken het meest in een nieuwe richting hebben gestimuleerd: 1. Human motivation and interpersonal relationships: theory, research and applications.Dit boek is ge-edit door Netta Weinstein en alle bekende namen uit de zelfdeterminatietheorie hebben bijdragen geleverd. Deel 1 gaat over de kwaliteit van motivatie in relaties.

Lees verder »


Kinderen opvoeden tot autonome individuen

~ Coert Visser

Eén van de meest complexe taken die je als mens kunt hebben, is het opvoeden van kinderen. Omdat complexe taken vragen om een lerende houding is het misschien goed om eens te kijken wat de psychologie ons kan leren over het opvoeden van kinderen. Een goede plaats om te zoeken naar lessen is de zelfdeterminatietheorie.

Lees verder »


Zo wordt de progressiegerichte aanpak gebruikt!

~ Gwenda Schlundt Bodien

Hoe gebruik je de progressiegerichte aanpak? Die vraag stelden wij aan deelnemers aan onze trainingen van de afgelopen drie jaar. Hier is een selectie van interessante reacties:

Lees verder »


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen