Nieuwsbrief Progressiegericht Werken 467

Wij hebben gemerkt dat lezers van onze artikelen vaak meer hebben aan die artikelen als ze voor ze te lezen eerst even nadenken over het onderwerp en ook achteraf even reflecteren op wat ze gelezen hebben. We willen dit inzicht, bij wijze van experimentje, eens benutten in de nieuwe nieuwsbrief en je uitnodigen om bij elk nieuw artikel even van te voren te denken over het onderwerp en na afloop even te reflecteren. Blijkt dat je interessante en/of nuttige dingen op te leveren dan zouden we het leuk vinden als je ons dit laat weten (via noam.nu@telfort.nl).



1. Denk eens na over hoe je de progressiegerichte aanpak kunt gebruiken in vergaderingen. Lees daarna dit artikel en maak na afloop een notitie wat je bruikbaar vond voor je eigen vergaderingen.





2. Leg op papier eens uit waarom alleen ervaring je niet beter maakt in dingen. Lees vervolgens dit artikel en maak enkele aantekeningen over dingen die er bruikbaar in zijn voor jou.






3. Waarom zou het zo zijn dat de intonatie en klemtoon en ritme in de stem een sterk effect heeft op hoe de gesprekspartner reageert? Lees dit artikel en reflecteer na afloop wat de kern is van wat je hebt gelezen




4. Bedenk eens: waarom denk je dat het onverstandig is om onvriendelijk te worden als je iemand iets duidelijk probeert te maken? Lees daarna dit artikel en schrijf na afloop op of er iets bruikbaar voor je in zit.



5. Bedenk eens hoe docenten de cirkeltechniek kunnen gebruiken in hun leerlingbesprekingen. Lees daarna dit artikel en noteer wat je er interessant in vond.



6. We horen regelmatig van cursisten dat het volgen van onze trainingen veel toevoegt aan het alleen lezen van onze boeken en blogs. Wat denk je dat ze vooral nuttig vinden in deze trainingen? Lees dit artikel om het antwoord te lezen en noteer of er iets bruikbaar voor je is.

2 opmerkingen:

  1. Zo wordt de nieuwsbrief nog gerichter en interessanter. Ik ga het zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel de nieuwe aanpak van jullie nieuwsbrief, waarschijnlijk heel nuttig is om het leereffect te vergroten, is het wat mij betreft geen verbetering. Dat komt omdat ik jullie nieuwsbrief vooral lees ter inspiratie en niet primair om ervan te leren, al is dat natuurlijk wel een mooi bijeffect. Ik vind het leuk om door een inleidend stukje nieuwsgierig gemaakt te worden en dan verder te lezen. Om bij progressiegerichte gesprekken eerst te bedenken wat ik zelf gezegd of gevraagd zou hebben, vind ik vaak wel leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen