Nieuwsbrief Progressiegericht Werken 508

  • Progressiegericht dagboek
  • Werkboek progressiegericht lesgeven
  • Kritische analyse van Sisk et al. (2018) – twee meta-analyses over mindsets
  • Deliberate practice: praktisch vooruitkomen door doelbewust te oefenen
  • Startoefeningen
  • Ik ben mijn negatieve collega spuugzat!

Progressiegericht dagboek

~ Coert Visser

Een progressiegericht dagboek kan een waardevolle hulpmiddel zijn. Het kan je helpen om beter zich te krijgen op wat je hebt bereikt, wat je verder wilt bereiken en hoe je aan de slag kunt om die verdere gewenste progressie te bereiken. Hieronder beschrijf ik hoe je je eigen progressiegerichte dagboek kan maken. Lees verder »


Werkboek progressiegericht lesgeven

~ Gwenda Schlundt Bodien

Hoe kun je als docent de progressiegerichte principes praktisch toepassen in je werk? Hoe zorg je voor een lesopzet en -uitvoering waarin een groeimindset wordt gestimuleerd en hoe creĆ«er je condities waarin leerlingen autonoom gemotiveerd raken voor de les? Hoe bereid je je les progressiegericht voor? Hoe voer je je les progressiegericht uit? Hoe reflecteer je progressiegericht op je lessen, op klassen, op individuele leerlingen en met collega-docenten? Lees verder »


Kritische analyse van Sisk et al. (2018) – twee meta-analyses over mindsets

~ Coert Visser

Kort geleden verscheen een artikel waarin twee meta-analyses beschreven werden over de effecten van mindsets en mindsetinterventies (Sisk, et al., 2018). De auteurs concluderen dat de resultaten in beide analyses zwak waren en dat het onderwijs haar tijd en geld beter aan andere zaken kan besteden dan aan mindset-interventies. Wel brengen ze de nuancering aan dat hun onderzoek suggereert dat mindset-interventies wel de moeite waard lijken voor speciale risicogroepen. Ik nam contact op met Carol Dweck (Stanford University) en David Yeager (University of Texas) over het Sisk et al. artikel en door mijn contact met hen realiseerde ik me dat er nogal wat op het artikel af te dingen valt. Niet alleen op hun gevonden resultaten, maar, belangrijker nog, ook op hun interpretatie van die resultaten. Lees hieronder waarom zelfs uit het problematische artikel van Sisk et al., blijkt dat mindset-interventies wel degelijk interessant en belangrijk zijn. Lees verder »


Deliberate practice: praktisch vooruitkomen door doelbewust te oefenen

~ Gwenda Schlundt Bodien

Wat onze trainingen absoluut speciaal maakt is dat we intensief werken met deliberate practice. Het is een term die misschien niet bij iedereen bekend is. Dus daarom in dit stukje: wat is deliberate practice, wat levert het op en hoe ziet het eruit in onze trainingen. Lees verder »


Startoefeningen

~ Coert Visser

Bij trainingen, workshops, vergaderingen en presentaties kan het goed werken om te beginnen met een kort startoefeningetje in duo’s. Je zou zo’n oefeningetje een ‘erinkomoefening’ kunnen noemen. Binnen een minuut nadat je bijeenkomst is gestart, vraag je de aanwezigen een duo te vormen met iemand anders in groep waar ze nieuwsgierig naar zijn. Je vraagt ze een kort gesprekje met elkaar te voeren. Eerst is de ene persoon aan de beurt om te vertellen, in een minuut of 5 `a 10, daarna de andere. Lees verder »


Ik ben mijn negatieve collega spuugzat!

~ Gwenda Schlundt Bodien

De afgelopen weken vertelden meerdere deelnemers in mijn trainingen dat ze gebukt gingen onder negatieve collega's. Collega's die klagen, die overal problemen zien, die zeuren, die kritiek hebben, negatieve oordelen en die pessimistisch zijn. Omdat emoties erg besmettelijk zijn, voel je je zelf al snel somber worden als je collega zijn negatieve emoties uit. HierOpens in a new window kun je vijf tips vinden die gaan over progressiegerichte (gespreks-) technieken en hieronder staan vijf tips die gaan over hoe je kijkt naar de situatie (mindsettips): Lees verder »


Geen opmerkingen:

Een reactie posten