Nieuwsbrief Progressiegericht Werken 526

Je eigen kwaliteit van motivatie verhogen

~ Gwenda Schlundt Bodien

'Pff, morgen moet ik weer een hele dag naar mijn werk. Ik heb er helemaal geen zin in. Het nieuwe project is zo ingewikkeld en het duurt nog acht maanden. Dus ik moet echt iets doen aan die tegenzin die ik voel. Anders wordt het een zware tijd voor me', verzuchtte iemand de afgelopen week in een gesprekje met mij. Wat kun je in een dergelijke situatie doen om je kwaliteit van motivatie te verhogen? Hier is een checklist met vragen en tips die wellicht bruikbaar zijn. Lees verder »


Is er een verschil tussen altruïstisch geven en strategisch geven?

~ Coert Visser

Eerder schreef ik al eens over zuiver altruïsme (hier). In dat stuk legde ik uit dat zuiver altruïsme echt bestaat, in weerwil van wat sommige mensen denken en dat het ons een goed gevoel geeft. Ook legde ik uit dat de evolutietheorie een goede verklaring biedt voor waarom zuiver altruïsme een aangeboren menselijke neiging is. De Engelse onderzoekers Cutler & Campbell-Meiklejohn (2018) hebben onderzoek gedaan dat de kennis over zuiver altruïsme uitbreidt. Hun onderzoek was een meta-analyse van fMRI-studies (k=36; N=1150). Lees verder »


Progressie door screening?

~ Gwenda Schlundt Bodien

Al eerder heb ik geschreven over shared decision making en screening, zie ook hier. Ik vroeg mij af of er objectieve keuzehulpmiddelen bestaan die helpen bij het maken van een rationele en afgewogen keuze al dan niet deel te nemen aan bevolkingsonderzoeken, zoals screening naar borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker. Lees verder »


Creating Progress – The progress focused approach: tools for coaches, leaders and teachers

~ Coert Visser

Gwenda Schlundt Bodien has written the first English book on the progress-focused approach, entitled Creating progress, the progress focused appoach: tools for coahes, leaders and teachers. The book competently and vividly describes the approach she and I have developed in collaboration over a period of nearly two decades and which we have written several Dutch books about. The progress-focused approach is heavily influenced by scientific psychology, the solution-focused approach, and many of our own inventions and experimentations. What makes the approach very attractive to practitioners is that it is both highly practical and closely connected to science. Lees verder »


VVE-coach maakt kennis met progressiegericht coachen

~ Gwenda Schlundt Bodien

Er is vaak al meer bereikt dan we ons realiseren. Door bewust te kijken naar wat er al is, gaan we het vaak pas zien. In een trainingssessie deze week zag ik daarvan weer een mooi voorbeeld. Ik gaf een training progressiegericht coachen voor een team VVE-coaches. Het team had flink wat te verhapstukken gehad het afgelopen jaar. Veranderingen op het werk, maar ook nare persoonlijke gebeurtenissen. Ze hadden onder andere een teamlid verloren dat was overleden en ze hadden met elkaar een hele zware tijd gehad. Lees verder »


Misschien vinden we elkaar aardiger dan we ons realiseren

~ Coert Visser

Eerder legde ik uit wat de liking gap is (hier). Kort gezegd komt die hierop neer: de meeste mensen onderschatten hoe aardig anderen hen vinden na met hen gesproken te hebben. We hebben de neiging onszelf nogal kritisch te beoordelen na een gesprek met anderen, terwijl die anderen meestal wat milder over ons zijn. Deze liking gap werd aangetoond in onderzoek van Boothby et al (2018) De liking gap zou ertoe kunnen leiden dat we misschien wat te terughoudend worden in het aangaan van gesprekken en relaties. Er is nog een ander aspect aan de liking gap dat ik wil belichten. Lees verder »


Geen opmerkingen:

Een reactie posten